Projekty NCBiR RU
Zielona Nastawnia — opracowanie dedykowanego infrastrukturze kolejowej, zrównoważonego środowiskowo, inteligentnego systemu zasilania urządzeń i budowli

Projekt realizowany w ramach «Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój», poddziałanie 1.1.1 (Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa).

Konsorcjum:

  • ETA Gliwice (lider projektu),
  • ENEL-PC sp. z. o.o. Przyszowice,
  • Politechnika Śląska w Gliwicach,

Nr projektu: POIR.01.01.01-00-1182/21,  termin realizacji: 1.10.2021 — 30.11.2023.

Opracowany system umożliwi rezygnację z bardzo kosztownych i wyjątkowo nieprzyjaznych dla środowiska naturalnego rozwiązań stosowanych obecnie dla zasilania budowli kolejowych z których odbywa się kierowanie ruchem pojazdów szynowych (tzw. Nastawnie Kolejowe). Rozwiązanie zastąpi wymagane obecnie przez Instrukcję Ie-4 PKP PLK doprowadzenie drugiej niezależnej sieci zasilającej (skutkuje częstokroć dodatkową stacją transformatorową) jak również wyeliminuje konieczności stosowania agregatów diesla o mocach nawet do 50kW, których koszty utrzymania i negatywny wpływ na środowisko są niewspółmierne do osiąganych korzyści. Nowe rozwiązanie oparte na kompleksowym i skalowalnym podejściu do zagwarantowania bezpiecznego i niezawodnego zapewnienia zasilania będzie wykorzystywało różne źródła energii, w tym energię trakcyjną, OZE, bank energii, wodór i dzięki predykcyjnemu podejściu zapewni priorytetowe traktowanie najbardziej przyjaznych dla środowiska naturalnego źródeł.

Wartość projektu: 6 496 561.55 zł
Wkład funduszy europejskich: 5 228 147.24 zł

Opracowanie wysokowydajnej i bezodpadowej technologii wytwarzania nanokompozytów magnetycznie miękkich dla wysokoczęstotliwościowego przetwarzania dużych mocy

Projekt był wykonywany w ramach programu «Techmatstrateg»

Konsorcjum:

  • Instytut Metali Nieżelaznych Gliwice (lider),
  • AGH w Krakowie,
  • Instytut Metalurgii i Inżynierii Materiałowej PAN,
  • Politechnika Warszawska,
  • ENEL-PC sp. z o.o. Przyszowice,
  • Fluxcom JEE,

Nr projektu TECHMATSTRATEG1/347200/11/NCBR/2017, termin realizacji 1.04.2018 — 31.03.2021.

Całkowity koszt realizacji projektu: 7 907 560 zł, w tym dofinansowanie: 7 594 055 zł

 

Innowacyjne i energooszczędne nanokrystaliczne dławiki filtrów dla poprawy jakości energii elektrycznej i ograniczenia negatywnego wpływu energetyki na środowisko

Projekt realizowany w ramach «Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój», poddziałanie 4.1.2 (Regionalne Agendy Naukowo-Badawcze) Konsorcjum:

  • Instytut Metali Nieżelaznych Gliwice (lider),
  • Elhand Transformatory Lubliniec,
  • ENEL-PC sp. z o.o. Przyszowice,

Nr projektu POIR.04.01.02-00-0001/16 , termin realizacji 1.5.2017 — 31.05.2020.

Całkowity koszt realizacji projektu: 4 779 939,06 zł, w tym wysokość dofinansowania:   4 337 971,56 zł

Opracowanie innowacyjnej wysokosprawnej zgrzewarki kompaktowej o podwyższonej częstotliwości

Projekt był realizowany w ramach «Programu Badań Stosowanych».

Konsorcjum w składzie:

  • Instytut Spawalnictwa (lider),
  • Przedsiębiorstwo Aparatury Spawalniczej ASPA Wrocław,
  • Politechnika Śląska,
  • Politechnika Wrocławska.,
  • Laska Technika Przemysłowa Sp. z o.o. Tychy,
  • ENEL-PC sp. z o.o. Gliwice.

Nr projektu: PBS3/B4/12/2015, czas realizacji: 1.04.2015 — 31.03.2017.

Wartość projektu:  2 141 650 zł
Wkład funduszy europejskich: 1 703 930

Dwukierunkowy przekształtnik częstotliwości średniego napięcia zintegrowany z silnikiem dużej mocy

Projekt nr POIG.01.04.00-24-099/13, czas realizacji 1.07.2014 — 30.11.2015.

Łączna wartość projektu: 1 393 900,00 PLN
Kwota dofinansowania 1 037 036,37 PLN

Przedmiotem projektu była budowa i testy dwukierunkowego (umożliwiającego przekazywanie energii z i do sieci zasilającej) przekształtnika częstotliwości, przeznaczonego do współpracy z siecią średniego napięcia (3,3 kV), zintegrowanego (wykonanego w jednej obudowie) z silnikiem dużej mocy (od 800 kW do 1,2 MW). Integracja przekształtnika z silnikiem daje liczne korzyści, a w szczególności: kompaktowość i mniejsze gabaryty, prostszy układ chłodzenia w przypadku chłodzenia wodnego, mniejszy łączny koszt niż w przypadku odrębnego przekształtnika i silnika, prostsze okablowanie z punktu widzenia zasilania, ograniczone znacząco problemy z generacją zaburzeń elektromagnetycznych oraz brak problemów z prądami doziemnymi w przypadku zasilania w sieci typu IT.

Rozwiązanie dopasowane do Twojej firmy
Szablonowe rozwiązania wielkich koncernów zawiodły?
My przygotujemy dla Ciebie indywidualne rozwiązanie idealnie dopasowane do Twoich potrzeb.